Zawód mechanika pojazdów samochodowych jest jak żaden inny poddany rozwojowi nowoczesnej elektroniki, oraz zmianom strukturalnym całego sektora.
Tradycyjne zadania mechanika, takie jak przeprowadzanie napraw, obsługa lub uruchomienia urządzeń traciły i tracą na znaczeniu. Praktycznie nie ma juz producentów, których pojazdy mają niższe przebiegi międzyprzeglądowe niż 20 000 km. Norma dzisiaj to przegląd techniczny co 25000 km i więcej.
Elektronika rewolucjonizuje technikę samochodową, sukcesywnie zanikają urządzenia mechaniczne, które zastępowane są przez elektroniczne, elektromechaniczne, elektrohydrauliczne i elektropneumatyczne. Szczególnie technologia mikrokomputerowa umozliwia odczyt i przetwarzanie wymaganych sygnałów, których mechanik podczas diagnozy nie jest w stanie odczytać posługując się zmysłami.
Ingerencja elektroniki w technikę samochodową oznacza również zintegrowanie elektroniki i mechaniki w jeden system techniczny. Podzespół "silnik" nie może być dzisiaj rozpatrywany niezależnie od innych podzespołów takich jak "układ przeniesienia napędu", "podwozie", lub "karoseria" ( sieci agistralowe, wspólne pamięci półprzewodnikowe oraz jednostki sterujące, elektroniczne blokady uruchomienia).
W polu działania mechanika pojazdów samochodowych pojawiają się oprócz zadań obsługowych coraz wyrazniej zadania dotyczące uruchomienia, w których większego niż naprawa znaczenia nabiera diagnostyka blędów (przede wszystkim w systemach sterowanych elektronicznie). Jakość diagnostyki pojazdów samochodowych wpłynie w znaczny sposób na konkurencyjność warsztatów (...).
Wymagana wiedza to coraz częściej umiejętności rzemieślnicze, uzupełnione o zdolności poznawcze.
Centrum Szkolenia Motoryzacji od 1993 roku pomaga zdobywać wiedzę z zakresu najnowszych technologii motoryzacyjnych, a przede wszystkim uświadamia o konieczności dokształcania. Ciągłego rozwoju w tak dynamicznej branży jaką jest branża samochodowa.
* fragmenty książki "Der KFZ-Mechatroniker-Vom Neuling zum Experten" F.Rauner, G. Spottl, 2002