Stanowisko testowania pomp i wtryskiwaczy STPIW-3
Stanowisko testowania pomp i wtryskiwaczy (w skrócie STPiW-3), w zależności od wersji wykonania, przeznaczone jest do testowania pomp i wtryskiwaczy paliwa (a także innych podzespołów) występujących w systemie Common Rail (w skrócie CR) oraz w systemach z pompą rozdzielaczową BOSCH VE.
Stanowisko umożliwia zamocowanie różnych typów pomp, wtryskiwaczy, zaworów regulacji ciśnienia i czujników wysokiego ciśnienia, podłączenie zasilania i zrzutu paliwa, podłączenie menzurek pomiarowych dawki paliwa i wielkości przelewu oraz podłączenie niezbędnych przewodów sterujących z dodatkowych testerów umieszczonych na stelażu STPiW3. Całość umożliwia przeprowadzenie pełnych i bezpiecznych testów badanych komponentów.
STPiW3 wykonane jest w postaci stalowego stelaża, na którym zamontowano wszystkie niezbędne wsporniki i urządzenia. Napęd pomp umożliwia silnik asynchroniczny 3-fazowy sterowany falownikiem poprzez pasek zębaty. Stół został wykonany do pracy dwustronnej, tzn. możliwe jest zamontowanie (w zależności od wersji wykonania) pomp VE i CR lub pomp CR wysokiego ciśnienia z obu stron stołu tak, aby można było testować pompy i wtryskiwacze CR bez czasochłonnego przekładania badanych podzespołów. Taka budowa pozwoliła na uzyskanie wyjątkowo zwartej konstrukcji stanowiska, o małych wymiarach zewnętrznych i zarazem o dużej funkcjonalności.
Taka budowa pozwoliła na uzyskanie wyjątkowo zwartej konstrukcji stanowiska, o małych wymiarach zewnętrznych i zarazem o dużej funkcjonalności.
Zakres zastosowania stanowiska:
- testowanie pomp CR (Bosch CP1, CP3, Delphi, Siemens, Denso),
- testowanie wtryskiwaczy (Bosch, Siemens, Delphi, Denso), elektromagnetyczne i piezoelektryczne,
- testowanie podzespołów wchodzących w skład systemu CR (np. zawory elektromagnetyczne, czujniki ciśnienia, zawory regulacji ciśnienia),
- testowanie pomp VE (potencjometryczne i HDK).
Funkcje stanowiska:
- sterowanie napędem pomp,
- sterowanie zasilaniem paliwa,
- zliczanie obrotów pomp,
- pomiar prędkości obrotowej pomp,
- pomiar ciśnień paliwa,
- pomiar wielkości dawki paliwa,
- pomiar wydatku pompy,
- pomiar wielkości przelewu,
- stabilizacja temperatury paliwa,
- stabilizacja obrotów pompy,
- opcjonalnie dostępny system automatycznego pomiaru i sterowania z wykorzystaniem komputera PC z możliwością archiwizacji danych i ich wydruku.
Parametry techniczne:
- Napięcie zasilania: sieć 3x400V /50Hz
- Maksymalna moc: 6kW
- Moc silnika napędowego: 4 kW
- Zakres zmiany prędkości obrotowej silnika: 100 ÷ 2000 obr/min
- Moc grzałki paliwa: 900 W
Nastawy:
- prędkość obrotowa silnika: 100 ÷ 2000 obr/min co 1 obr.min.
- temperatura paliwa: 20÷60 oC co 5oC
- liczba obrotów: 10÷9000 co 5 obr.
- "przelicznik obrotów" czyli liczba zębów koła pompy: 20÷100
Zakresy pomiarowe i dokładność pomiarów:
- prędkość obrotowa: 50÷4000 obr/min d = 1 % + 1 obr/min
- ciśnienie paliwa: 0÷0,2 MPa (0÷20 bar) d = 1 % + 0,01 MPa
- temperatura paliwa: 0÷100 °C d = 2 %
- liczba obrotów: 1 ÷ 10000 ±1