Stanowisko Testowania Alternatorów i Rozruszników


Podczas kursów, naszym celem jest przekazanie niezbędnej i potrzebnej wiedzy na temat stosowanej obecnie elektrotechniki i elektromechaniki w motoryzacji. Przedstawiamy Państwu najczęściej używane sprzęty i narzędzia w nowoczesnych warsztatach samochodowych. Świat samochodowy nieustannie poddawany jest modernizacjom. Stanowisko alternatorów czy stół probierczy do testowania rozruszników to powszechne już urządzenia, o których powinien wiedzieć każdy mechanik.

Zastosowanie stanowisk badania alternatorów i rozruszników


Stanowisko testowania alternatorów przeznaczone jest do precyzyjnego pomiaru i obserwacji zmian parametrów alternatorów o napięciu nominalnym 12V i 24V w funkcji obrotów i obciążenia, do 150 A. Stanowisko umożliwia zamocowanie i badanie szerokiej gamy alternatorów, a także przeniesienie napędu za pomocą dwóch typów pasków: szerokiego i wąskiego klinowego.

Stanowisko do rozruszników przeznaczone jest do uruchomienia i sprawdzenia podstawowych parametrów tego urządzenia o napięciu zasilającym 12V lub 24V.

Budowa stanowiska


Napęd alternatora odbywa się za pomocą 3-fazowego silnika elektrycznego o mocy znamionowej P=2,2 kW/380V. Dzięki zastosowaniu w stanowisku do testowania alternatorów specjalnej przekładni pasowej o przełożeniu 2:1, która jest zależna od średnicy koła napędowego alternatora, oraz falownika umożliwiającego zasilanie silnika z częstotliwością 100 Hz, obroty alternatora wynoszą około 6000 obr./min. Finalnie umożliwia to osiągnięcie prędkości obrotowej alternatora, aż do 15000 obr/min. Prąd obciążenia alternatora może być regulowany w dziesięciu podzakresach do 100A. Stanowisko do alternatorów wyposażono w dwa wewnętrzne regulatory napięcia (zwane typem dodatnim i ujemnym), które umożliwiają sprawne sprawdzanie alternatorów bez własnego i wbudowanego regulatora napięcia. Mechanizm mocowania alternatorów i rozruszników umożliwia ich szybki i sprawny montaż oraz demontaż, a także zapewnia poprawną i bezpieczną pracę całego zespołu napędowego. Akumulator stanowiska rozruszników stwarza rzeczywiste warunki pracy alternatora i regulatora.

Podstawowe wymiary stanowiska badania rozruszników wynoszą 705 x 710 x 680 mm.

Jakie dodatkowe funkcje posiada stanowisko do rozruszników i alternatorów?


Akumulator stanowiska urzeczywistnia warunki pracy alternatora i regulatora, a także jest niezbędnym elementem do jego poprawnej pracy. Wszystkie mierzone parametry i dane, wskazywane są na wyświetlaczach cyfrowych na stołach probierczych do testowania alternatorów. Odczyt analogowy sprawia, że pomiary są znacznie bardziej precyzyjne i prostsze w rozkodowaniu.

Stanowisko rozruszników wyposażono dodatkowo w szereg zabezpieczeń, które skutecznie ochraniają obwody akumulatora i alternatora przed ewentualnym, nadmiernym przeciążeniem, rozładowaniem i przed innymi zwarciami. Zapewnia to bezpieczeństwo podczas użytkowania urządzenia, podobnie jak sygnalizacja za pomocą kontrolek, pozwala w szybki sposób zdiagnozować błędy i zabezpieczyć przed ewentualnymi spięciami. Dodatkowo, dzięki stanowisku do testowania rozruszników i alternatorów, możliwa jest płynna regulacja prędkości obrotowej oraz szeroki zakres kontroli koniecznych parametrów.

Zastosowanie urządzenia

Stoły probiercze do testowania alternatorów znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach związanych z elektromechaniką i elektryką motoryzacyjną. W zakres ich stosowania wchodzi testowanie większości rodzajów alternatorów oraz regulatorów napięcia, wykrywanie usterek w obwodzie wzbudzenia oraz prostownika, sprawdzanie napięcia oraz prądu, który pobierany jest przez rozrusznik podczas pracy w biegu jałowym oraz weryfikacja wszystkich alternatorów z zewnętrznymi przekaźnikami sterowanymi przez dwa pola, A lub B. Dodatkowo stanowisko rozruszników i alternatorów pomaga w testowaniu działania włącznika elektromagnetycznego rozrusznika, poprzez sprawdzenie wyrzucania zębnika oraz zwarcia styku.

Nasz wyszkolony zespół trenerski zaprezentuje Państwu działanie stanowiska testowania alternatorów i rozruszników, a także odpowie o jego budowie, funkcjonowaniu i zastosowaniu. Jest to niezwykle istotne, aby zrozumieć zasady działania urządzenia. Otrzymają Państwo od nas pomocne informacje, bez obawy o wystąpienie potencjalnego zagrożenia. Ze względu na nieustanny postęp i wprowadzane zmiany, nasi trenerzy nieustannie się edukują, aby przekazać Państwu sprawdzoną i aktualną wiedzę z zakresu urządzeń elektrotechnicznych stosowanych w dziale motoryzacji. Serdecznie zapraszamy do kontaktu!

Producentem urządzenia jest Centrum Szkolenia Motoryzacji "Autoelektronika Kędzia", ul. Ustrzycka 1 61-324 Poznań, stanowisko posiada 2 lata gwarancji.